Ah, ce dor mi-a fost de blogul meu dragut! De cand cu metodele “mai usoare” de a vorbi in fata camerei si de a ma pune pe YT, am cam uitat cat de fain e sa scriu despre ce am mai facut in ultimul timp.

Daca ma urmariti pe Facebook si pe Instagram, ati vazut ca am fost o fuga sa gust si eu din visul american. Ba, e bun, mi-a placut! 😀 Mi-a placut atat de tare, incat as fi vrut sa nu ma mai intorc. Deci hai sa ne concentram pe treaba cu visul american.

Am avut ocazia sa plec in State la finalul lunii mai, sa particip la un eveniment organizat de IBM, Digital Sales University 2017. M-am bucurat pentru ca am avut ocazia sa imi cunosc o parte din colegii cu care lucrez zi de zi si sa ma indragostesc de stilul de lucru si de relationare al americanilor. Evenimentul a avut loc in Orlando, insa nu am avut foarte mult timp la dispozitie sa vizitez orasul, pentru ca planurile de vacanta mi le-am facut pentru Miami.

Astazi o sa va povestesc putin despre Orlando si despre ce activitati poti avea acolo, iar in articolul viitor facem cunostinta cu cel mai frumos loc din lume vazut de mine pana acum: Miami.

Am ajuns pe 31 mai in Orlando, dupa un zbor amanat de 11h din Frankfurt. Ca o prima impresie, oamenii erau foarte draguti, zambitori, dornici sa te ajute si sa-ti dea indicatii. La controlul de securitate am cunoscut un roman, Mihai din Galati, care plecase din ’92 din Romania si era stabilit in SUA. Nu am simtit nicio secunda ca sunt agresivi sau nepoliticosi. Totul a decurs foarte bine.

In prima zi in Orlando, pentru ca n-am avut cursuri, ne-am hotarat sa mergem la cumparaturi, in Vineland Premium Outlets, un centru comercial cam de 10 ori cat Fashion House-ul din Militari. Eu avea lista facuta de acasa cu ce trebuia sa-mi cumpar, asa ca n-am umblat prea mult dupa chestiile mele. Da, am gasit famous brands la preturi pe jumatate ca in Romania sau cu 30-40% reducere. Si la ei reducerile sunt pe bune. Plus ca la salariile lor, sa te imbraci numai de la Ralph Lauren, Guess, Tommy Hilfiger si Calvin Klein este ca si cum te-ai imbraca la noi de la Zara si Pull and Bear.

Si daca tot vorbim despre cumparaturi, sa va povestesc un pic despre atitudinea vanzatorilor din magazine. Nu numai ca au alta tehnica de vanzare, dar se bazeaza mult pe storytelling si nu te simti acaparat. Simti ca stai cu cineva de vorba despre un anumit produs care chiar de consiliaza si te ajuta sa il alegi pe cel potrivit pentru tine. Nu e ca la noi. Te duci la un raft cu produse si vine vanzatoarea instant: “Va pot ajuta cu ceva? Poate vreti ceva? Sau poate asta? Ati incercat asta?“. Nu. Acolo discutia se defasoara cam asa:

-Buna! Ma numesc X si sunt reprezentantul raionului de (aici introduceti voi ce gama de produse vreti). Te rog sa-mi spui daca ai nevoie de ajutor!

Daca vrei sa povestesti cu el/ea, va ajunge sa iti prezinte avantajele si dezavantajele produsului tau atat dpdv sales, cat si dpdv experienta proprie, pentru a te ajuta sa-ti faci o parere despre chestia respectiva. Fara sa-ti bage nimic pe gat, fara sa laude magazinul si produsul de parca nu s-a mai vazut si auzit asa ceva in lume.

Daca alegi sa nu vorbesti cu ei, iti vor zambi frumos si te vor lasa in pace. Mie mi-a placut sa povestesc cu toti, ca sa le vad stilul de abordare. Ah, si toti au fost super draguti si profi. Sa cumperi de drag nu altceva!

Alta chestie care mi-a placut la nebunie si pe care in Romania nu o s-o vad prea curand… Mergi pe strada si te intersectezi cu un tip/o tipa, un nene/o tanti si stabilesti un contact vizual fara sa vrei. Ce credeti ca urmeaza din partea lui/ei? “Hi! How are you?“. Normal ca raspunzi cu aceleasi zambet si lejeritate pentru ca omul ala a ales sa te salute si sa te intrebe de vorba. Este locul ideal in care poti sa opresti random people pe strada si sa ii intrebi de sanatate. 🙂

La capitolul locuri turistice, Orlando se poate lauda cu 2 locuri spectaculoase, in care, aparent, cam toti americanii vor sa mearga. Universal Studios si Disney World. Primul este ceva mai mic decat cel de la Hollywood, dar cu aceeasi tematica, iar al doilea este perfect pentru familii cu copii.

La primul am fost si noi, insa doar in zona de promenada. Accesul in parc era destul de scump si am decis ca as putea face ceva mult mai bun cu 179$, caci atat costa biletul de persoana pentru o zi de aventura.

La Disney am fost doar in zona Disney Springs, zona de promenada, cu magazine si resraurante tematice. Intrarea pentru o zi in toate cele 4 parcuri costa 170$ de persoana, deci nu m-a incantat absolut deloc.

Orasul propriu-zis nu am apucat sa-l vad, pentru ca noi am stat in zona Disney Springs, in zona turistica, cu parcuri si resorturi si pana in oras era ceva de mers.

La capitolul transport pot sa va spun ca cea mai la indemana, rapida si ieftina metoda este Uber. Pe o cursa de 18 mile pana la aeroport am platit 18$. Nu transformati in lei, ca nu asta e ideea, ganditi-va raportat la nivelul de trai de la ei. Daca nimereai Pool Car si se impartea costul la cati pasageri erau, ieseai super bine.

Taxiul costa cam 70$ de la aeroport la hotel (aceleasi 18 mile), iar transportul in comun era foarte rar si avea ruta ocolitoare. Am observat ca reteaua de transport nu e asa dezvoltata tocmai din cauza faptului ca toata lumea merge cu masina si cu Uber-ul. Nici macar infrastructura pentru pietoni nu au. La ei sunt distantele atat de mari mai ales in zone periferice, inca nimeni nu merge pe jos. De exemplu, de la hotel pana la outlet sunt 2,6 mile. Cu autobuzul faceam 50 minute, pe jos am fi facut 53 minute, cu Uber am facut… 7 minute. Tot o varianta ok si relativ ieftina este inchirierea masinii. Aproape toata lumea inchiriaza masini si au inclusiv varianta sa o inchirieze intr-un oras si sa o predea in altul. Noi n-am avut curaj pentru simplu fapt ca m-am gandit ca nu cunoastem drumurile lor si ca ar fi o responsabilitate prea mare. Acum, judecand la rece, nu prea aveam de ce sa ne temem. Americanii sunt foarte civilizati in trafic, toti respecta viteza si nu am vazut pe nicaieri soferi nervosi, n-am auzit claxoane sau motoare turate. Iar la capitolul indicatoare si semnalizari, pe acolo n-ai cum sa te ratacesti. Toate sunt extraordinar de bine puse la punct. Scuteam mult timp pierdut pe drum cu autobuzele si ieseam la aceleasi costuri. Well, data viitoare! 🙂

Pentru ca am avut totul asigurat la hotel, nu prea am cheltuit bani pe mancare, ci doar pe cafea si pe bauturi. De exemplu, cafeaua Venti la Starbucks-ul din hotel era 5,20$ la care se adaugau 6% taxele din Florida. Si apropo de asta, stiti ca la ei procentul rezervat pentru taxe difera in functie de categoria de produse si de stat. De aceea, trebuie sa fiti atenti ca sa nu ajungeti la casa de marcat si sa va treziti ca aveti de platit mai mult decat pretul de pe raft. Pe un cocktail la Universal Studios am platit 20$ si pentru un hotdog/sendvis la barul hotelului am platit 6$. Nu erau preturi mici, insa era zona turistica. Daca alegi sa-ti cumperi mancare din supermarket, iesi mult mai bine. Despre asta o sa va povestesc in articolul despre Miami.

Si ca sa inchei articolul cu niste hightlights, va las mai jos cateva chestii pro si contra despre cele 4 zile petrecute in Orlando. Daca m-as mai duce o data? Nu… Nu este un loc care sa iti ofere foarte multe nici dpdv turistic, nici din punct de vedere viata de noapte, viata sociala in general. Nici macar nu l-as pune pe lista oraselor care merita vazute daca ajungi in SUA.

Ce mi-a placut (astea se aplica oricum tuturor locurilor pe care le-am vizitat in Florida):

  • oamenii sunt foarte calzi, relaxati, prietenosi si dornici sa te ajute, sa te simti integrat;
  • infrastructura rutiera – pe care la noi nu o sa o vedem nici peste 50 ani;
  • curatenia – pe strada, in toalete, peste tot. Oamenii sunt foarte curati si politicosi;
  • vanzatorii si varietatea de produse pe care le poti gasi intr-un magazin de orice fel;

Ce nu mi-a placut:

  • diferenta dintre temperaturile outdoor & indoor. Si despre asta am vorbit si in vlogul din Miami. Ei tot anul au temperaturi de 30-35 de grade Celsius si in spatiile inchise, masini, autobuze, magazine, hoteluri etc, tin aerul conditionat pe 17-18 grade. Sa intri de la 30 la 18 grade si sa simti ca te congelezi e groaznic. Asta e cred ca cel mai enervant lucru pe care l-am experimentat in Florida.
  • preturile practicate in zonele turistice Universal Studios si Disney World.
  • faptul ca taxele nu sunt incluse in pretul final si ca trebuia sa recalculezi preturile inainte de a ajunge la casa de marcat;
  • nu exista infrastructura pentru pietoni si nu prea vezi oameni pe strada din cauza asta;
  • ne-a plouat tot timpul! Numai ca asta nu e vina nimanui. Nu a fost 100% confortabil, dar ploaia e calda si nu a fost chiar atat de nasol.

Cam astea sunt impresiile mele din Orlando, prima destinatie vizitata din Florida. Stati pe aproape pentru o portie babana de Miami. Si pana atunci promit ca montez si vlogul din Orlando si il voi include in articolul asta.

Stay tuned! Puteti vedea cateva fotografii aici, pe pagina mea de Facebook.